Tuesday, July 26, 2011

mak kata jangan kan!!!!!!!!!!!!!!

    Suatu hari ada dua orang anak beranak berjalan kaki balik daripada satu supermarket yang agak terkenal di Permy Jaya. Ibu dan anaknya yang berusia 5 tahun tersebut balik daripada membeli barang keperluan kira-kira jam 6.30 petang. Sedang berjalan-jalan, anaknya ternampak beberapa kertas yang berwarna kuning yang kelihatan bertabur di tepi jalan raya. Lalu si anak bertanya, " Mak, kenapa ada kertas kat sini ??" katanya sambil menunjukkan wajah kehairanan. Mak nya pun menjawab , " tu duit cina mati, jangan kacau ya,". Mereka pun meneruskan perjalanan mereka balik ke rumah.



    Sampai dirumah, si ibu pun mula memasak dan menyediakan air mandian anaknya. Sedang sibuk memasak di dapur, si anak tiba-tiba berkata, " mak, kenapa orang tu jalan ulang alik kat tingkap kita tu?," ujar anaknya. Si ibu sedang sibuk lalu berkata " jangan buat lawak, rumah kita ni tingkat atas". Si ibu pun meneruskan kerjanya. Si anak pun kembali ke ruang tamu sambil memerhatikan tingkap bilik tidur yang dikatakan ada orang ulang alik di situ.
gambar hiasan


     Sepuluh minit kemudian si ibu menyuruh anaknya mandi tetapi anaknya berkata " mak, orang tu masih kat situ, kali ini dia tengok saya....mak!!!, ujar anaknya dengan perasaan tidak puas hati. Lalu ibunya pun memerhatikan tingkap bilik tersebut tetapi tiada apa-apa pun. Lantas ibunya membiarkan saja dan memandikan anaknya. Sedang menyimpan pakaian kotor ke dalam mesin basuh, ibunya ternampak kertas berwarna kuninh dalam kocek seluar anaknya. Rupanya ia adalah wang kertas cina di jalan petang tadi. Si ibu terus berasa dingin dan menyedari apa yang dikatakan anaknya mengenai tingkap tersebut kemungkinan tuan punya wang kertas tersebut. Perasaan takut mula meyelubungi dirinya tambahan lagi suami dan anak sulungnya tiada di rumah. Dengan sedikit keberanian yang ada, si ibu berjalan ke arah tingkap lalu berkata " saya akan bagi balik duit ni, minta maaf".
     Si ibu memnaggil jirannya dan meminta tolong untuk menghantar wang kertas tu semula ke tempat di mana si anak mengutip tadi. Setelah selesai, si ibu membaca ayat-ayat suci daripada bible dan menyembur air suci ke setiap ruang rumah mereka.Kemudian si anak berkata, mak, orang tu dah takda," Ibunya memberi peringatan kepada anaknya agar tridak lagi mengambil sesuatu yang bukan milik kita. syukur sehingga ke hari ini, tiada apa-apa yang berlaku kepada mereka....percaya atau tidak...terpulang kepada anda tetapi jangan sekali-kali mengambil sesuatu yang bukan milik kita.


SAMPAI KORANG AMBIK DUIT AKU (SEKADAR GAMBAR HIASAN)

No comments:

Post a Comment